Három úton, egy irányba - ADAM A77x
Sok-sok órányi A7x hallgatás után van szerencsém rájönni, hogy ismét igaznak bizonyul a régi bölcsesség: mindig van erősebb és mindig van nagyobb!
A díjnyertes AX széria legnagyobb tagja ez a fektetett elrendezésű közeltéri, ami nem egyszerűen az A7x két darab 7”-os középsugárzóval szerelt változata. A megfejtés abban nyilvánul meg, hogy középre helyezett X-Art magassugárzó két oldalán elhelyezkedő 7 collos szén-rohacell-üvegszál hibridek 38Hz és 400Hz között együtt menetelnek, de csak az egyikük van felengedve a középtartományba, egészen 3kHz-ig. Ezzel a megoldással a középtartományban lehetségesen felmerülő interferencia-problémákat és a fázis-parát el is kerülték. A két láda egymás tükörképeként üzemel, a hátoldalon egyértelműen jelzett A és B ládaként, hogy a mélyebbre szűrt hangszóró a külső oldalra kerüljön. Az A7x-nél megszokott előlapi bekapcsoló gomb és hangerő-potméter itt a magas-sugárzó fölé került, középre. Az üzemjelző zöld LED fényereje is kellően diszkrétre lett belőve, így nem kell leragasztani, hogy ne égesse ki a hangmérnök szemeit munka közben.
A hátlapon pedig a kisebb testvérnél már megszokott kalibrálási lehetőségek kaptak helyett a hálózati csatlakozó, valamint az aszimetrikus RCA, és szimetrikus XLR bejáratok mellett. Maga az elrendezés és az állítható paraméterek ugyanazok: a magas shelf EQ 5 kHz-nél, a mély 300Hz-nél szabályozható, mindkettőn 6dB-t emelhetünk vagy vághatunk.
A díjnyertes AX széria legnagyobb tagja ez a fektetett elrendezésű közeltéri, ami nem egyszerűen az A7x két darab 7”-os középsugárzóval szerelt változata. A megfejtés abban nyilvánul meg, hogy középre helyezett X-Art magassugárzó két oldalán elhelyezkedő 7 collos szén-rohacell-üvegszál hibridek 38Hz és 400Hz között együtt menetelnek, de csak az egyikük van felengedve a középtartományba, egészen 3kHz-ig. Ezzel a megoldással a középtartományban lehetségesen felmerülő interferencia-problémákat és a fázis-parát el is kerülték. A két láda egymás tükörképeként üzemel, a hátoldalon egyértelműen jelzett A és B ládaként, hogy a mélyebbre szűrt hangszóró a külső oldalra kerüljön. Az A7x-nél megszokott előlapi bekapcsoló gomb és hangerő-potméter itt a magas-sugárzó fölé került, középre. Az üzemjelző zöld LED fényereje is kellően diszkrétre lett belőve, így nem kell leragasztani, hogy ne égesse ki a hangmérnök szemeit munka közben.
A hátlapon pedig a kisebb testvérnél már megszokott kalibrálási lehetőségek kaptak helyett a hálózati csatlakozó, valamint az aszimetrikus RCA, és szimetrikus XLR bejáratok mellett. Maga az elrendezés és az állítható paraméterek ugyanazok: a magas shelf EQ 5 kHz-nél, a mély 300Hz-nél szabályozható, mindkettőn 6dB-t emelhetünk vagy vághatunk.
Miután kényelmesen üzembe helyeztem a két ládát, jött az iránytűként szolgáló Earth, Wind and Fire klasszikus, az “In The Stone”. Már itt kiderült számomra, hogy ez a plusz egy hangszóró a ládában mekkora jelentősséggel bír a mélyek tekintetében. A két hét collos jól dolgozik együtt, mint egy segítve-tehermentesítve egymást, hogy ne egyéb varázslatokkal kelljen a mélyebb tartományokat a felhasználó arcába rakni. Amit hallok, az kerek, úri, minden erőlködést mellőző, hihető.
Hazai pályán
Minden ADAM közeltéri hallgatásánál sikerül akaratlanul elkalandoznom valamilyen stílus felé, majd nehezített pályaként a végére hagyok a saját munkáimból is néhányat. Jelen esetben fejembe vettem, hogy az e betűk halmozásától eltekintve belehallgatok hazai kiadványokba is, hogy ne csak a nemzetközi lemezterméssel teszteljek.
A kedvenc hentelős metáljaim szokásos pörgetése előtt valami táncparkett-kompatibilis mixet keresve jutott eszembe Kovary egyik dala, mégpedig a 2015-ös, eredeti Treardrops. Napjainkban uralkodó tendencia, hogy az elektronikus tánczenét nem áldják meg annyi magassal, mint a nyolcvanas években, sokkal gombócabb, közepekben gazdagabb hangképpel operálnak, aminek a mélyei azért kellemesen gyomron képesek verni a kedves juzert. Az előbb sorolt kondíciókkal rendelkező mixben szépen leválnak a lábcin hangok, az alapból főleg a lábdob dominál, a hömpölygő basszus alázattal bújik a lábdob mögé, de a témájával így is erősen meghatározó eleme marad a hangképnek és a dalnak egyaránt. A mélyebb tartományokban is minden tiszta, kézzel fogható a layerelés, az A77x igazi erősségei szerintem ebben jönnek ki igazán. Ha már nem csak keverni szeretne rajta az ember, akkor igen könnyű rajta mások munkáit hallgatás közben szintenként visszabontani, a “vajon mit is gondolt a szerző?” kérdést magunknak feltéve.
A kedvenc hentelős metáljaim szokásos pörgetése előtt valami táncparkett-kompatibilis mixet keresve jutott eszembe Kovary egyik dala, mégpedig a 2015-ös, eredeti Treardrops. Napjainkban uralkodó tendencia, hogy az elektronikus tánczenét nem áldják meg annyi magassal, mint a nyolcvanas években, sokkal gombócabb, közepekben gazdagabb hangképpel operálnak, aminek a mélyei azért kellemesen gyomron képesek verni a kedves juzert. Az előbb sorolt kondíciókkal rendelkező mixben szépen leválnak a lábcin hangok, az alapból főleg a lábdob dominál, a hömpölygő basszus alázattal bújik a lábdob mögé, de a témájával így is erősen meghatározó eleme marad a hangképnek és a dalnak egyaránt. A mélyebb tartományokban is minden tiszta, kézzel fogható a layerelés, az A77x igazi erősségei szerintem ebben jönnek ki igazán. Ha már nem csak keverni szeretne rajta az ember, akkor igen könnyű rajta mások munkáit hallgatás közben szintenként visszabontani, a “vajon mit is gondolt a szerző?” kérdést magunknak feltéve.
A ládák hátulján adott kalibrálási lehetőségekkel most sem éltem, mindent hagytam szépen középen, hogy azt értsem, amit alapból adni akartak akár a fejlesztők, akár a tesztre szánt felvételeket készítő szakemberek.
Nagyon vártam az Anna and the Barbies zenekar Silent próbatermes anyagát, így a éltem is a lehetőséggel, hogy az A77x-en kapjak a “Karjaidban (Szeresd a vesztest is, ne csak a bajnokot)” című új dalról első benyomást. Az energikus-látványos-hangos koncertjeiről ismert zenekart itt teljesen más környezetbe helyezték be, melynek lényege, hogy a hangos hangszerek és erősítők mellőzésével játszanak koncert-szerűen, igénybe véve a modern techológia lehetőségeit. Ezt lehet nagyon jól és nagyon rosszul is csinálni, itt az első lehetőség nyert. Az egyetlen eset, ahol ránézésre is elfogadható, hogy Superior Drummert hall az ember. Szokni kell, hogy a videón látott szobamérethez és együtt játszáshoz képest a hangszerek jól leválasztva hallhatók, az elekromos finomságok is sokkal jobban kijönnek, mint más esetekben. Amit elsőre szoknom kell, hogy Anna hangja kicsit más karaktert kap a “hetes” mikfrofonnal, a nála megszokott ötvennyolcashoz képest. Ilyenkor tudok belefeledkezni a zenébe, tudatos hangfal-teszt helyett inkább csak élvezem a zenehallgatást. Szeretem fejtegetni, milyen reverbet hallok, bár most nehéz fejteni, ha előre tudom, hogy Garcia Szabi Slate zengetőt használ manapság.
Nagyon vártam az Anna and the Barbies zenekar Silent próbatermes anyagát, így a éltem is a lehetőséggel, hogy az A77x-en kapjak a “Karjaidban (Szeresd a vesztest is, ne csak a bajnokot)” című új dalról első benyomást. Az energikus-látványos-hangos koncertjeiről ismert zenekart itt teljesen más környezetbe helyezték be, melynek lényege, hogy a hangos hangszerek és erősítők mellőzésével játszanak koncert-szerűen, igénybe véve a modern techológia lehetőségeit. Ezt lehet nagyon jól és nagyon rosszul is csinálni, itt az első lehetőség nyert. Az egyetlen eset, ahol ránézésre is elfogadható, hogy Superior Drummert hall az ember. Szokni kell, hogy a videón látott szobamérethez és együtt játszáshoz képest a hangszerek jól leválasztva hallhatók, az elekromos finomságok is sokkal jobban kijönnek, mint más esetekben. Amit elsőre szoknom kell, hogy Anna hangja kicsit más karaktert kap a “hetes” mikfrofonnal, a nála megszokott ötvennyolcashoz képest. Ilyenkor tudok belefeledkezni a zenébe, tudatos hangfal-teszt helyett inkább csak élvezem a zenehallgatást. Szeretem fejtegetni, milyen reverbet hallok, bár most nehéz fejteni, ha előre tudom, hogy Garcia Szabi Slate zengetőt használ manapság.
Mindent összevetve
Nagyon szeretem, hogy a standby funkció kimaradt ebből a modellből, így több rendszer A-B használatánál sem kell várni, hogy a hangfalpár azonnal a váltás után megszólaljon. DJ és Live-act eszközök képbe kerülése esetén az RCA-bejárat is nagyon jól tudott jönni, külön keverő beiktatása nélkül is tudtunk forrásokat kötni rá. A mérete miatt installálásnál érdemes számolni azzal, hogy horizontális elhelyezésnél egy helyett két csillapítópanelt igényel.
Az A77x közepes és nagyobb stúdiók keverőszobáinak lehet fő eleme. Akkorát szól, hogy sosem kellett “rendesen” feltekernem. A mélyeit tanulni kell, de azonnal rá mertem bízni magam, segített a “lábdob” fogalmát újraértelmezni és hosszú időre szebbé tette az életem. Bocs, de nem tudok belekötni!
Az A77x közepes és nagyobb stúdiók keverőszobáinak lehet fő eleme. Akkorát szól, hogy sosem kellett “rendesen” feltekernem. A mélyeit tanulni kell, de azonnal rá mertem bízni magam, segített a “lábdob” fogalmát újraértelmezni és hosszú időre szebbé tette az életem. Bocs, de nem tudok belekötni!