Gábor vagyok, 38 éves, monitor függő. Közeltéri monitor függő. Ha valamivel el kell kezdenem ezt az írást, az az, hogy nem találom a szavakat. Nem jutok szóhoz. Évek óta az ADAM AX-szériás eszközeit használom, legnagyobb megelégedettséggel. Aztán most ez… szóval kezdem az elején. Kíváncsian felhoztam az ADAM Audio S2V közeltériket a második emeletre és elkezdtem kibontani. Eddig nem voltam hozzászokva, hogy elsőként egy díszdobozt találok, benne sorozatszámos tanúsítvány, az S-széria katalógusa, és kivonatolt üzembehelyezési tanácsadó lap fogad.
Mit kell tudni az S-szériáról?
Ha már ennyire a kályhától kezdem a történetet, tegyük tisztába, hogy honnan haladunk hova. Az ADAM egy 1999-ben alapított német cég, nevük egy mozaikszó az “Advanced Dynamic Audio Monitor” szavakból képezve. Beszédes név ez. Termékeik hamar igen népszerűek lettek a pro-audio piacon, felső kategóriás termékeiket napi szinten használják az Abbey Roadon és a CBC/Radio Canadanál egyaránt. Az S-széria a cég jelenlegi legmagasabb kategóriát képviselő sorozata, melynek legfrissebb kiadásaiba az újításokból-fejlesztésekből is jócskán jutott. Az S2V ennek a sorozatnak a legkisebb darabja, a nevében szereplő V betű a vertikális elrendezésre utal.
Ha már ennyire a kályhától kezdem a történetet, tegyük tisztába, hogy honnan haladunk hova. Az ADAM egy 1999-ben alapított német cég, nevük egy mozaikszó az “Advanced Dynamic Audio Monitor” szavakból képezve. Beszédes név ez. Termékeik hamar igen népszerűek lettek a pro-audio piacon, felső kategóriás termékeiket napi szinten használják az Abbey Roadon és a CBC/Radio Canadanál egyaránt. Az S-széria a cég jelenlegi legmagasabb kategóriát képviselő sorozata, melynek legfrissebb kiadásaiba az újításokból-fejlesztésekből is jócskán jutott. Az S2V ennek a sorozatnak a legkisebb darabja, a nevében szereplő V betű a vertikális elrendezésre utal.
Vetkőztetés
Miután a szokásos védőcsomagolást lebontottam a hangládákról, elsőként a letisztult, modern forma és az egységesnek tűnő anyaghasználat volt szembetűnő. Az A szériából megszokott X-ART magassugárzó helyett egy S-ART szalagsugárzó szemez velem az állapotjelző led alatt azonnal. Az S-ART egy gyorsított szalag magassugárzó, amit szilárd aluminium hullámvezetővel tökéletesítettek, a visszaverődő hullámok minimalizálása, és a biztos sztereó-kép alkotása végett. Valaki ezt személyesen, kézzel készítette Berlinben. Szépen lefelé haladva egy 7”-os mélysugárzóval találkozom, aminek a felületi mintázata egy méhkasra hajaz. (Valószínűleg ezért kapta a HexaCone nevet.) Maga a hangszóró felfüggesztés és kialakítás szintén egy új fejlesztés eredménye, hogy a mély frekvenciákat torzítás nélkül és minél tökéletesebb dinamikával tudják képezni. Természetesen a fenti két hangszórót külön végerősítő hajtja. Folytatva a vizuális vizsgálódást, két, egymáshoz mérten tükörszimmetrikus bass-reflex nyílást találok, az ő tervezésüknél az aerodinamika volt az egyik fő címszó, hogy a hangszórók által keltett légnyomás a közvetített hangot a legkevésbé színezze.
Miután a szokásos védőcsomagolást lebontottam a hangládákról, elsőként a letisztult, modern forma és az egységesnek tűnő anyaghasználat volt szembetűnő. Az A szériából megszokott X-ART magassugárzó helyett egy S-ART szalagsugárzó szemez velem az állapotjelző led alatt azonnal. Az S-ART egy gyorsított szalag magassugárzó, amit szilárd aluminium hullámvezetővel tökéletesítettek, a visszaverődő hullámok minimalizálása, és a biztos sztereó-kép alkotása végett. Valaki ezt személyesen, kézzel készítette Berlinben. Szépen lefelé haladva egy 7”-os mélysugárzóval találkozom, aminek a felületi mintázata egy méhkasra hajaz. (Valószínűleg ezért kapta a HexaCone nevet.) Maga a hangszóró felfüggesztés és kialakítás szintén egy új fejlesztés eredménye, hogy a mély frekvenciákat torzítás nélkül és minél tökéletesebb dinamikával tudják képezni. Természetesen a fenti két hangszórót külön végerősítő hajtja. Folytatva a vizuális vizsgálódást, két, egymáshoz mérten tükörszimmetrikus bass-reflex nyílást találok, az ő tervezésüknél az aerodinamika volt az egyik fő címszó, hogy a hangszórók által keltett légnyomás a közvetített hangot a legkevésbé színezze.
Ahhoz, hogy a menő sportautóra emlékeztető előoldali megjelenést kaphassuk, az összes kezelőszerv a hátlapra került. A hátlap is okozott nekem pár kellemes meglepetést, mert a szokásos bekapcsoló gomb mellett a bemenetek között képviselteti magát egy szimmetrikus analóg bejárat XLR csatlakozóval, majd alatta még egy papa, valamint mama XLR az AES szabványt használó digitális bejárathoz, és ennek továbbfűzéséhez. Ha már az S2V digitális részénél tartunk, eddig elfelejtettem említeni a lábákban dolgozó DSP-t, és az ennek vezérlésére szolgáló tekerőgombot, a hozzá tartozó LCD kijelzővel.
A hátlapra került kezelőszervek nem mindig annyira könnyen hozzáférhetőek, ezt kompenzálandó helyet kapott ládánként egy usb-csatlakozó is. Ez nem véletlen, ugyanis a rendszer finomhangolásához és kezeléséhez jár egy jól átlátható, akár hülyebiztosnak is nevezhető kezelőszoftver. Tehát még én is eligazodom rajta. A rendszer tartalmaz két, - a gyártó által programozott - nem változtatható presetet, a két gyári beállításból a PURE nevű inkább linearitásra törekszik, míg a UNR (Uniform Natural Response) megnevezésű egy, a gyártó által ajánlott hangzást ad.
A hátlapra került kezelőszervek nem mindig annyira könnyen hozzáférhetőek, ezt kompenzálandó helyet kapott ládánként egy usb-csatlakozó is. Ez nem véletlen, ugyanis a rendszer finomhangolásához és kezeléséhez jár egy jól átlátható, akár hülyebiztosnak is nevezhető kezelőszoftver. Tehát még én is eligazodom rajta. A rendszer tartalmaz két, - a gyártó által programozott - nem változtatható presetet, a két gyári beállításból a PURE nevű inkább linearitásra törekszik, míg a UNR (Uniform Natural Response) megnevezésű egy, a gyártó által ajánlott hangzást ad.
Ezek mellé három saját beállítást menthetünk, a kezelőfelület által adott hatsávos parametrikus EQ, valamint a mély és magas shelving szűrő segítségével. Emellett - nem utolsó sorban - állíthatjuk a bevezérlési szintet és késleltetést is adhatunk meg 0 és 5 millisecundum között. Bizonyos terepen nagyon jól jöhet ez, ha nem tudjuk a ládáinkat ideálisan elhelyezni.
A gyártó oldalán elvégzett termékregisztráció után válik a szoftver letölthetővé, amely az első indítás után azonnal ellenőrzi, hogy a legfrissebb firmware-t használjuk-e. A stereo-pár egyenkénti frissítése összesen nem vett igénybe az életemből 10 percnél többet, és már kutakodhattam is az általam fontosnak ítélt beállításokban. Ilyen például, hogy AES-ről etetve melyik láda legyen a bal, és melyik a jobb. Itt hasznos funkciónak tartom, hogy az adatok beírása és kiolvasása, vagy firmware frissítés alatt az állapotjelző led nem világít. Ha ezt látom, (vagy nem látom,) akkor a gyártó kérésének eleget téve nem tanácsos kábelkitépéssel megszakítani az adatáramlási folyamatot.
A gyártó oldalán elvégzett termékregisztráció után válik a szoftver letölthetővé, amely az első indítás után azonnal ellenőrzi, hogy a legfrissebb firmware-t használjuk-e. A stereo-pár egyenkénti frissítése összesen nem vett igénybe az életemből 10 percnél többet, és már kutakodhattam is az általam fontosnak ítélt beállításokban. Ilyen például, hogy AES-ről etetve melyik láda legyen a bal, és melyik a jobb. Itt hasznos funkciónak tartom, hogy az adatok beírása és kiolvasása, vagy firmware frissítés alatt az állapotjelző led nem világít. Ha ezt látom, (vagy nem látom,) akkor a gyártó kérésének eleget téve nem tanácsos kábelkitépéssel megszakítani az adatáramlási folyamatot.
Fülre mit ad?
Szokásomhoz híven - ha egy hangfaltól első benyomást várok - előkerül a “Fortunás” lemezes táska. Csukott szemmel is, a véletlenre bízva magam a kezembe tud akadni egy olyan felvétel, amin jó zenészek jó zenét játszanak, amit jól vettek fel és jól is keverték. Így jutott mára a Commodores zenekar Nightshift című dala, ami már az első hangjainak megszólalásakor jócskán átformálta a pontszerűségről és természetes hangzásról eddig alkotott képemet. Elsőre hihetetlen, hogy ez a hang egy ekkora “dobozból” jön ki. Részletes magasak, egyenes, kellően szúró mélyek, természetes közepek, és mindehhez olyan térleképezés, ahol kézzel fogdoshatom magam körül a hangszereket. Szinte hőmérsékletük van, és érzem, ahogy bent vagyok középen. Bent a zenében.
A nyolcvanas évek kifinomult mixei után sosem árt a lejátszóba tolni valami “kortárs” anyagot, ezért Joey Sturgis munkássága felé fordulva az Attila zenekar About That Life dalával folytatom. A csapatra jellemző, hogy mindent beletettek, aminek a végére a “core” szó odabiggyeszthető, ehhez jön a Sturgis-féle modern rétegzésű, képernyőn fejlesztett, elidegenítően hideg, szinte gépies megszólalás. A kockára vágott djent-gitárok csodásan szólnak az S2V-ből, a vokál a rajta lévő reverb mennyiséggel együtt is az arcomban van, mintha a gyerek egy gyárcsarnokban üvöltene, talán 30 centire tőlem. A szubos dropokra voltam főleg kíváncsi, és azt kapom, amit szerettem volna. Pontosan hallom és érzem,hogy hová érkezik meg, de nem tolakszik, nem lomha. Modern, agresszív, nyitott hangzás ez, amit az S2V számomra tökéletesen tolmácsol. Egyszerre zenehallgató eszköz és mérőműszer.
Szokásomhoz híven - ha egy hangfaltól első benyomást várok - előkerül a “Fortunás” lemezes táska. Csukott szemmel is, a véletlenre bízva magam a kezembe tud akadni egy olyan felvétel, amin jó zenészek jó zenét játszanak, amit jól vettek fel és jól is keverték. Így jutott mára a Commodores zenekar Nightshift című dala, ami már az első hangjainak megszólalásakor jócskán átformálta a pontszerűségről és természetes hangzásról eddig alkotott képemet. Elsőre hihetetlen, hogy ez a hang egy ekkora “dobozból” jön ki. Részletes magasak, egyenes, kellően szúró mélyek, természetes közepek, és mindehhez olyan térleképezés, ahol kézzel fogdoshatom magam körül a hangszereket. Szinte hőmérsékletük van, és érzem, ahogy bent vagyok középen. Bent a zenében.
A nyolcvanas évek kifinomult mixei után sosem árt a lejátszóba tolni valami “kortárs” anyagot, ezért Joey Sturgis munkássága felé fordulva az Attila zenekar About That Life dalával folytatom. A csapatra jellemző, hogy mindent beletettek, aminek a végére a “core” szó odabiggyeszthető, ehhez jön a Sturgis-féle modern rétegzésű, képernyőn fejlesztett, elidegenítően hideg, szinte gépies megszólalás. A kockára vágott djent-gitárok csodásan szólnak az S2V-ből, a vokál a rajta lévő reverb mennyiséggel együtt is az arcomban van, mintha a gyerek egy gyárcsarnokban üvöltene, talán 30 centire tőlem. A szubos dropokra voltam főleg kíváncsi, és azt kapom, amit szerettem volna. Pontosan hallom és érzem,hogy hová érkezik meg, de nem tolakszik, nem lomha. Modern, agresszív, nyitott hangzás ez, amit az S2V számomra tökéletesen tolmácsol. Egyszerre zenehallgató eszköz és mérőműszer.
Összességében
Áradozhatnék még oldalakon keresztül, de ha röviden kell összefoglalnom, akkor az ADAM Audio S2V egy felső kategóriás, jól kivitelezett, könnyen beállítható, jó hangú közeltéri monitor, ami legalább annyit ér, mint amennyibe kerül. Az S széria nem játék, komoly fegyver és igásló lehet nagy és közepes stúdióktól a kisebb szobákban dolgozó EDM producerek birodalmáig. Meggyőzött.
Áradozhatnék még oldalakon keresztül, de ha röviden kell összefoglalnom, akkor az ADAM Audio S2V egy felső kategóriás, jól kivitelezett, könnyen beállítható, jó hangú közeltéri monitor, ami legalább annyit ér, mint amennyibe kerül. Az S széria nem játék, komoly fegyver és igásló lehet nagy és közepes stúdióktól a kisebb szobákban dolgozó EDM producerek birodalmáig. Meggyőzött.